Wednesday, November 17, 2010

KU INGIN KAMU : BAB 26

Bab 26

Suasana di Hospital Sultanah Aminah Johor Bahru dipenuhi dengan manusia yang ke ulu hilir dengan urusan masing-masing. Puan Rahimahkini berada di kedai serbanek di tingkat bawah membeli dua botol air mineral dan sepeket biskut untuk dia dan Hakimi yang kini berada di dewan bedah.

Puan Rahimah sentiasa berdoa agar segalanya berjalan dengan selamat dan diharapkan tiada kehilangan jiwa yang dilaaporkan. Kasihan Puan Rahimah melihat keadaan Hakimi.

Setelah membayar harga makanan, Puan Rahimah kembali menuju ke dewan bedah. Hakimi sedang berada di ruangan menunggu. Wajahnya kusut sahaja. Puan Rahimah menghulurkan sebotol air dan bungkusan biskut kepada Hakimi.

”Mi, makan dulu. Dari tadi Mi tak makan lagi kan?” Hakimi menyambut makanan dan minuman yang dihulur Puan Rahimah. ”Banyakkan beerdoaa untuk dia. Semoga dia selamat. Doktor sedang berusaha sedaya upaya. Kita di sini berusaha dengan doa kita. Takdir boleh diubah jika kita rjin berdoa. Segala yang berlaku ni ada hikmah.”

”Ibu. Semua salah Mi. Mi tak jaga dia betul-betul. Tengok apa yang dah jadi.” Rambut Hakimi begitu kusut dan matanya digenangi air.

”Jangan salahkan diri sendiri. Dia yang pilih jalan tu.”

Dua jam lepas Hakimi dikejutkan dengan sebuah panggilan dari anggota polis. Hakimi merupakan orang terakhir yang dihubungi mangsa setelah pihak polis gagal menghubungi keluarga mangsa. Sebuah kereta Perodua Viva dilaporkan terbabit dalam kemalangan. Kereta itu merempuh sebuah lori treler yang diletakkan di tepi jalan berhampiran selekoh. Pemaandu yang keluar dari selekoh itu dikatakan terus merempuh lori treler tersebut apabila keluar dari selekoh tersebut.

Bahagian hadapan kereta remuk teruk dan mangsa yang cedera parah itu dan dikatakan masih bernafas terus dibawa ke hospital. Setelah mendengar berita itu Hakimi berkejar ke hospital bersama Puan Rahimah. Ayu! Bertahanlah! Hakimi akan sentiasa ada di sisimu walau apa yang berlaku.

Setelah mengerjakan solat hajat di surau hospital itu Hakimi kembali menuju ke tempat menunggu tadi. Jururawat memaklumkan pembedahan berjalan lancar namun Ayu dalam keadaan tidak sedarkan diri. Ibu bapa Ayu juga sudah dihubungi Hakimi. Tetapi mungkin mengambil masa lima atau enam jam lagi untuk sampai dari Ipoh, Perak.

Hakimi juga telah meminta agar Ayu dipindahkan ke wad kelas satu. Agar lebih selesa. Melihat keadaan Ayu yang berselirat dengan pelbagai wayar membuat hati Hakimi lebih sayu. Kepalanya berbalut akibat termasuk serpihan kaca di kepalanya. Tulang peha dan tulang tangan Ayu retak. Akibat dari kemalangan itu Ayu disahkan koma oleh doktor yang merawatnya.

”Ayu, maafkan Mi. Mi tak dapat jaga Ayu dengan baik selama Ayu dekat sini. Mi biar Ayu pergi meninggalkan Mi. Semuanya salah Mi.” Hakimi merintih sendiri.

Hakimi meminta kebenaran pihak hospital untuk menjaga Ayu di situ sehingga Ayu sembuh. Puan Rahimah diambil oleh Akma untuk pulang ke rumah. Joe dihubungi Hakimi agar menguruskan kerjanya sewaktu ketiadaannya.

”Aku nak jaga Ayu. Dia perlukan aku sekarang.”

”Lu gila apa? Perempuan tu tak pernah hargai lu langsung pun lu nak buat baik dengan dia. Balak poyo dia mana? Dah mampus?”

”Joe. Please faham keadaan aku. Aku minta tolong sangat-sangat. Ayu pindah JB pun sebab aku dulu. Aku kena bertanggungjawab sepanjang dia kat sini.”

”Weyh gila.. Tanggungjawab lu dah serah kat blak poyo dia tu. Lu dah takde kena mengena dengan dia.”

”Mamat tu pun aku tak nampak. Lantak dia lah. Please Joe. Tolong aku.” Hakimi merayu kepada Joe melalui telefon.

”Yelah! Nanti gua ngorat Lina lu jangan marah la bro.” Joe berseloroh. Dalam keadaan ini dia masih mahu melawak.

”Suka hati kau lah. Thanks.”

Tidak lama kemudian, muncul sepasang suami isteri umur lingkungan lewat 50an. Hakimi kenal mereka tetapi tidak pasti mereka mengenali Hakimi.

”Awak siapa?” soal lelaki itu. Lelaki itu bernama Encik Othman. Bapa Ayu. Dia pernah berjumpa dengan lelaki itu tetapi lelaki itu mungkin tidak mengingatinya

”Macam mana awak boleh ada di sini?” Puan Maznah, ibu Ayu pula bertanya. Mereka bagaikan tidak senang dengan kehadiran Hakimi di situ.

”Saya Hakimi, kawan Ayu, tadi polis call saya beritahu pasal Ayu. Tadi saya yang beritahu pakcik dan makcik yang Ayu kemalangan.Pakcik, Makcik, Izinkan saya menjaga Ayu sehingga dia sembuh.”

”Kamu bukan suami dia buat apa nak menyusahkan diri di sini? Nanti saya nak pindahkan Ayu ke Ipoh. Senang kami nak menjaga dia. Kamu pula tak perlu nak menyibuk lagi. Tengok apa kamu dah buat dekat dia.” Encik Othman sudah mula marah. Dia sendiri tidak tahu menahu apa sebenarnya yang terjadi pada Ayu.

”Pakcik, Makcik, saya dah lama menaruh hati dengan Ayu..” Hakimi mula menceritakan segala-segalanya yang terjadi antaranya dan Ayu sehinggalah kejadian hingga ke hari ini.

Encik Othman baagaikan tidak dapat menerima apa yang telah terjadi terhadap anaknya itu. Kehadiran Hakimi pula semakin disalahkannya. Hakimi juga dipersalahkan menyebabkan Ayu berpindah ke Johor Bahru. Jika Ayu terus tinggal bersama ibu bapanya pasti kejadian ini tidak berlaku.

”Kamu tengok sendiri diri kamu. Tak terurus macam pengih ada hati nak menjaga Ayu? Aku takkan serahkan anak aku dengan lelaki takde masa depan macam kamu.” bapa Ayu tetap berkeras tidak mahu menyerahkan anaknya kepada Hakimi.

”Saya macam ni pun sebab Ayu. Saya kecewa sangat pakcik.. Saya minta maaf tak dapat jaga Ayu dengan baik”

”Kamu siapa nak jaga anak aku? Kamu takde apa-apa ikatan langsung. Aku takkan serahkan anak aku kepada lelaki macam kamu.”

Pintu bilik terbuka dan muncul seorang lagi tetamu. ” Mi, Ayu macam mana?”

”Ayu still tak sedarkan diri lagi, Lina.” Hakimi menjawab. Mukanya kelihatan sangat sedih.

”Ni siapa pula pelakon yang kamu bawa ni?” Puan Maznah pula bersuara.

”Saya Lina. Saya pekerja di syarikat Hakimi.”

Lina turut sama menjelaskan situasi di situ. Hakimi hanya berdiam diri. Kepalanya semakin kusut dengan kehadiran ibu dan bapa Ayu. Barulah Encik Othman sedikit mengerti dengan situasi yang berlaku. Lina turut memuji kesetiaan Ayu selama ini. Segala tentang diri Hakimi diceritakan kepadanya. Dari segi kehidupan, personaliti, kerjaya dan termasuk mengenai keluarga Hakimi.

”Pak cik. Saya nak minta izin untuk berkahwin dengan Ayu. Dah setahun setengah saya tunggu untuk berjumpa dengan pak cik. Tapi sekarang ni saya dah taknak bertangguh lagi. Saya ikhlas dengan Ayu. Saya sanggup terima Ayu seadanya.”

Semua yang berada di situ terdiam secara tiba-tiba apabila mendengar pertuturan dari Hakimi itu. Encik Othman mendiamkan diri sebentar.

”Pakcik rasa lebih baik tunggu Ayu sedar dahulu. Pak cik minta maaf, Hakimi, sebab menghina kamu tadi.”

”Saya tak kisah pak cik. Dari kecil lagi saya selalu dihina, diejek dan dipersendakan. Saya tak ambil hati pun.” Hakimi menunduk di sisi Ayu. ”Pakcik, biar saya jaga Ayu ya? Pak cik berehatlah dulu. Nanti saya arrange tempat tinggal untuk pakcik.”

”Baiklah. Pakcik beri kepercayaan kepada kamu kali ini sahaja. Gunakan sebaiknya.”

”Lina, nanti uruskan hotel untuk ibu dan ayah Ayu untuk tinggal. Guna duit Lina dulu. Nanti claim kat Mi.” Hakimi berbisik mengarah Lina agar membawa Encik Othman dan Puan Maznah menginap di hotel berhampiran.

Hakimi berasa lega kerana sudah diberi kepercayaan oleh Encik Othman dan Puan Maznah. Dia perlu memberi tumpuan kepada Ayu. Ayu dalam kesusahan. Dia perlu menjaganya. Hakimi mengusap lembut rambut Ayu. Menitis air matanya melihat keadaan Ayu. Dimana agaknya pengganti diri Hakimi yang dipilih Ayu dahulu?

No comments:

Post a Comment