Sunday, November 14, 2010

KU INGIN KAMU : BAB 22

Bab 22

Beg tangan berjenama Seed itu di campakkan ke katilnya. Badannya terasa sengal-sengal. Lantas badannya direbahkan keatas atas katil itu. Penat yang melekat di seluruh badannya terasa meresap di celah-celah tilam yang empuk itu. Pagi tadi Hakimi menghubunginya agar datang ke pejabat awal sedikit. Suara Hakimi kedengaran begitu serius. Bimbang pula dirinya penyebab Hakimi menjadi begitu. Setahunya tidak pernah pula dia membuat perkara yang mampu membuat Hakimi marah.

Lina sampai ke pejabat pada jam 7.30 pagi. Awal sejam dari waktu yang sepatutnya dia perlu berada di pejabat.Lina keluar dari keretanya setelah yakin keretanya diletakkan pada tempat yang selamat dan tidak menganggu lalulintas di hadapan pejabatnya. Kelihatan Hakimi sedang bersandar pada kereta BMW 525i milik Hakimi sendiri sambil menghisap rokok. Muka Hakimi yang berjambang itu bagaikan ditimpa satu bebanan yang besar. Tiada riak ceria langsung diwajahnya.

"Assalamualaikum. Selamat Pagi bos!"Lina tersenyum ceria sekadar mahu menceriakan sedikit suasana muram pada pagi itu.

"Waalaikumsalam. Dah. Jom."Hakimi terus masuk ke dalam kereta tanpa bercerita panjang. Lina tergamam sendiri. Entah apa yang membuat Hakimi jadi seperti itu. Dituruti sahaja arahan majikannya itu. Lina duduk disebelah Hakimi dan tidak berani berkata walau sepatah. Takut pula dia berhadapan dengan situasi begini.

"Lina dah breakfast??

"Huh?Be..belum."kerongkongnya bagai tersekat hendak menjawab soalan Hakimi itu.

"Kita pergi breakfast dulu."Lina hanya menurut sahaja. Mereka singgah ke sebuah warung berhampiran untuk bersarapan. Setelah siap bersarapan, Hakimi terus memandu ke Bandar Batu Pahat dan kawasan Rumah Kedai dua tingkat yang hampir siap dibina berhadapan dengan Jalan Kluang.

Sampai sahaja di sana baru Lina mengetahui mengapa Hakimi begitu muram pagi itu. Besi untuk kerja-kerja pembinaan di situ sepatutnya masih terdapat lebihan lagi. Tetapi awal-awal pagi Hakimi menerima panggilan bahawa besi-besi lebihan itu telah lesap di angkut pencuri besi. Besi yang berat hampir 2 tan itu dibawa keluar tanpa pengetahuan sesiapa. Penyelia tapak di situ turut di tengking Hakimi. Berang sungguh Hakimi kerana penyelia tapak itu tidak membuat kiraan dengan betul untuk kerja-kerja disitu. Apabila terdapat lebihan yang sepatutnya dibawa ke tapak projek lain tetapi kini sudah lesap dicuri oleh pihak yang tidak bertanggungjawab.

Hampir separuh hari Hakimi berada di situ. Ramai juga pekerja-pekerja di situ yang dimarahinya. Ada sahaja yang tidak kena. Entah apa yang dibebelkan Hakimi, tidak Lina dipedulikan. Lina pula tidak tahu apa tugasnya mengikuti Hakimi ke situ. Lina hanya melihat sekitar kawasan itu. Dengan cuaca yang panas, Lina mencari tempat yang redup dan duduk berkipas di situ. Dia sendiri tidak mengerti apa tujuan Hakimi membawanya ke situ. Kalau ditanya mungkin dia turut di tengking seperti pekerja-pekerja lain.

Pada jam 12.30 tengah hari mereka beredar dari situ dan terus ke pontian. Meninjau pula kerja-kerja menyiapkan bangunan sekolah empat tingkat. Kerja-kerja di situ berjalan dengan lancar. Hakimi pula tidak lagi marah-marah. Cepat pula hatinya sejuk kembali. Lina ditugaskan mengambil gambar sekitar kawasan itu untuk membuat tuntutan bayaran dari pihak kontraktor utama.

"Mi, jangan marah-marah la ye? Bukan kita nak jadi macam tu."Lina cuba menyejukkan hati Hakimi lagi.

"Lina tengok muka Mi. Ada macam orang tengah marah ke?"Hakimi tersenyum memandang Lina. Pelik sungguh lelaki ini. Sekejap sahaja hatinya sudah sejuk. Sebelum itu kemarahannya seperti tidak mampu dikawal. Tiba-tiba sahaja situasi menjadi normal kembali.

"Nasib baik Lina ada. Kalau tak semua budak-budak tu Mi dah lempang."Mata Hakimi ditumpukan kearah jalan sambil tersenyum.

"Kira Lina ni cuma diperalatkan saja ya? Jadi teman Mi merayau-rayau hari ni?"Hakimi kemudian mengangguk dan tergelak sendiri. Cubitan singgah ke lengan Hakimi. Hakimi mengadu kesakitan.

"Aah waktu habis kerja sekarang ni. Masalah kerja biarkan dulu. Nak balik rumah masalah itu tak perlu bawa balik sekali."

"Senang je kan Mi buat macam tu?"

"Mi dah biasa hidup berpura-pura gembira."Senyuman Hakimi berubah tawar. Pengakuan itu bagaikan begitu berat untuk disuarakan. Mereka sampai di pejabat tepat jam enam petang. Hakimi menurunkan Lina di hadapan pejabatnya dan Lina terus memandu pulang ke rumahnya begitu juga dengan Hakimi.

Walaupun Hakimi dalam keadaan emosi yang marah, Lina begitu seronok sekali dapat bersama Hakimi dari awal pagi hingga ke lewat petang. Jarang sekali mereka dapat meluangkan masa bersama. Lina terus berbaring di katilnya membayangkan alangkah indahnya jika Hakimi menjadi miliknya. Lina membetul-betulkan sedikit rambutnya yang mencecah bahu itu. Kemudian Lina menangkap gambar dirinya sendiri menggunakan kamera di telefon bimbitnya.

Gambar itu ditenung sebentar. Cukup cantik. Lina berpuas hati dengan gambar yang baru ditangkapnya sebentar tadi. Kemudian gambar itu dihantar ke telefon bimbit Hakimi menggunakan perkhidmatan pesanan multimedia.

"Penat..Baru sampai rumah." ayat itu dihantar bersama-sama gambar tadi. Tidak lama kemudian pesanan ringkas dari Hakimi mula memasuki peti masuk telefon bimbit Lina. Terus sahaja Lina membacanya.

"Cantik :)"Lina tersenyum sendirian membaca kiriman pesanan ringkas dari Hakimi itu. Hati Lina berbunga riang.

"Thanks syg.. jgn marah-marah lg ye?"Lina membalas kembali.

"Syg kamu jgk, sahabat :)" perkatan sahabat itu sengaja dikirim bersama sekadar mengingatkan Lina agar tidak terlalu menaruh hati kepadanya.

"Tau la :( Lina nak mandi ni.. Mi tc ye.?" Lina memang terasa hati dengan kata-kata Hakimi. Tetapi dia tidak akan berputus asa. Sengaja dia membalas dengan nada sedih sekadar mahu menarik perhatian Hakimi. Lina masuk ke bilik air untuk bilik air setelah yakin Hakimi tidak akan membalas pesanan ringkasnya setelah dia menunggu selama lima belas minit.



Hakimi menyenduk nasi ke dalam pinggannya. Terasa lapar pula. Semenjak akhir-akhir ini Hakimi jarang makan malam. Tetapi berbeza pula dengan malam ini. Mungkin seleranya telah datang kembali bersama kesedihan yang semakin melenyap. Lauk nangka masak lemak begitu menyelerakan. Puan Rahimah gembira melihat perubahan Hakimi. Sudahlah badan Hakimi agak kurus kemudian dalam setahun ini mukanya kelihatan semakin cengkung. Ditambah dengan jambangnya,janggutnya dan rambut yang panjang Hakimi tidak ubah seperti penagih dadah. Bebelan dari mulut Puan Rahimah menyuruh Hakimi menjaga waktu makannya tetap tidak diambil peduli oleh Hakimi.

Sedang hakimi menjamah makanannya pandangan teralih ke arah televisyen di ruang tamu. Berita mengenai kemalangan ngeri itu begitu menarik perhatiannya. Lantas hakimi mengangkat pinggannya dan menuju ke arah ruang tamu dan menyambung menikmati makanannya di ruang tamu.

"Suka sangat makan pindah-pindah tempat. Kalau orang dulu-dulu cakap kalau perangai macam ni isteri ramai tau!"tegur Puan Rahimah.

"Ayu pun dah takde. Nak kahwin apa nya bu.Jodoh semua terserah pada Allah bukan ketentuan orang dulu-dulu."jawab Hakimi. Reaksi mukanya langsung tidak mengambil kisah teguran Puan Rahimah. Kemalangan sebuah bas di lebuh raya utara selatan dekat Seremban yang mengorban 18 nyawa begitu menarik perhatiannya.

"Entah bagaimana keadaan Ayu sekarang. Semoga dia baik-baik sahaja." tiba-tiba sahaja Ayu singgah di fikirannya. Agak lama juga Hakimi tidak menghubungi Ayu. Kalau dihunbungi bimbang dirinya akan kembali sedih. Air matanya bisa tumpah sekali lagi.

Setelah makanannya di pinggan habis. Hakimi kembali ke meja makan untuk menambah nasi. Tidak puas rasanya makan nasi hanya sepinggan. Kemudian Hakimi menyambung makan di meja makan pula bersama-sama Puan Rahimah, Encik Ismail dan Mal.

"Tengok tu. Pindah sini pulak.?" Puan Rahimah menegur lagi.

"Aah, mana tahu rezeki dia isteri dua,tiga orang. Ramai cucu kita nanti.?" Encik Ismail menyambung dan tersenyum sendiri. Cucunya baru seorang sahaja. Tidak puas rasanya.

"Abang Mi, nanti kahwin biar anak ramai-ramai tau. Mal suka baby.?" Mal pula bersuara. Hakimi hanya mendiamkan dirinya. Keadaan ini membuatkannya semakin teringat kepada Ayu dan janji-janji Ayu. Bayangan itu cuba dibuang sejauh mungkin. Seleranya pasti terbantut jika terus-terusan teringat mengenai gadis yang pernah menghancurkan hatinya itu. Sudah dipujuk malah merayu Ayu tetap tidak mahu meneruskan hubungan mereka. Hakimi pasrah dengan apa yang terjadi. Walaupun Hakimi cuba membuang ingatan dari terus mengingati gadis itu tetapi hatinya tidak pernah menidakkan bahawa Hakimi masih menunggu Ayu. Dia tidak akan lupa janjinya untuk terus setia dengan cintanya.

Selesai makan Hakimi kembali ke biliknya. Setiap malam dilalui dengan kebosanan. Malah begitu sunyi tanpa kehadiran Ayu. Hakimi mengambil sebuah buku kulit keras dan beberapa helai kertas bersaiz A4 dan sebatang pensel. Hakimi kemudian meniarap di atas katilnya. Helaian kertas itu diletakkan di atas buku keras dan pensel di dalam gengamannya menari-nari di atas kertas. Hakimi cuba melukis sesuatu di atas kertas itu. Namun tangannya terasa kaku. Kali terakhir dia melukis adalah sewaktu bulan Ramadhan dua tahun lepas. Hakimi melukis gambar seorang lelaki berbaju melayu dan seorang perempuan memakai baju kurung menggambarkan dirinya dan Ayu. Gambar itu kemudiannya dijadikan kad raya untuk Ayu.

"Argh! Buat apa aku sibuk-sibuk ingatkan dia. Dia tak pernah fikirkan aku pun!?"Hakimi menjerit di dalam hatinya. Kertas itu direnyuk-renyukkan. Buku berkulit keras dan pensel itu di letakkan di atas meja. Hakimi mengambil getah rambut dan mula mengikat rambutnya yang sudah mencecah bahu itu. Walaupun terasa rimas, Hakimi masih membiarkannya. Dia lebih selesa berambut panjang. Puan Rahimah juga sudah banyak kali menyuruh Hakimi memotong rambutnya itu kemudian Hakimi akan memberi alasan sibuk dan tidak sempat ke salun.

Novel Cinta Terpilih karya novelis Sri Diah yang baru dipinjam Hakimi dari salah seorang pekerjanya dua minggu lepas dibelek-beleknya. 擲tarting lemau gila. Dah dekat separuh syok pulak. Macam mana Kak Nilam tu boleh cakap novel ni tak best.?

Hakimi kembali membaca novel itu. Setiap kali membaca novel Hakimi akan mengeluh sendiri. Kebanyakan novelis kisah cinta adalah perempuan dan kebiasaannya lelaki yang ditunjukkan kesilapannya. Hakimi benar-benar kecewa dengan setiap plot yang disusun dalam kebanyakan novel itu. Jika yang watak lelaki baik pasti akan begitu sempurna dan yang paling penting watak wanita yang menjadi karektor utma pasti akan menjadi yang terbaik. Hakimi mengesali cara mereka berfikir dan menghidupkan watak itu. Kisah di dalam novel adalah rekaan. Tidak sama dengan reality. Realiti dipenuhi dengan manusia yang sentiasa melakukan kesilapan. Sudah namapun manusia. Mereka tidak akan lari dari kesilapan.

"Kalau dulu aku tak tangguh mesti aku dah bahagia dengan dia.?"Itulah kesilapan terbesar Hakimi. Sengaja melayani percintaan tanpa ikatan. Akibatnya dirinya juga yang merana.

No comments:

Post a Comment