Saturday, November 6, 2010

KU INGIN KAMU : BAB 19

Bab 19

Seorang bayi kelihatan sedang tidur dengan nyenyaknya di samping ibunya. Rambutnya di usap-usap perlahan. Kemudian ibunya berjalan lambat-lambat apabila cerek di dapur mula menjerit menandakan air sudah mendidih. Tidak mampu rasanya hendak berjalan dengan cepat dalam keadaan masih berpantang itu. Biarlah cerek itu menjerit asalkan tiada perkara yang buruk berlaku kepada dirinya.

Kalaulah bukan disebabkan ibu bapa, abang dan adiknya hendak datang bertandang di rumahnya tidaklah dia bersusah payah membuat kerja rumah. Kebiasaannya suaminya akan membuat kerja-kerja rumah setelah pulang dari kerja. Suaminya sengaja melarangnya melakukan kerja rumah buat sementara waktu kerana dia baru sahaja seminggu melahirkan anaknya itu.

”Mana mereka ni masih tidak sampai lagi?” setengah jam lepas abangnya ada menghubunginya bahawa mereka sudah hampir sampai. Risau pula mereka sesat hendak ke rumahnya.

Uncang teh di masukkan di dalam teko bewarna putih itu dan air panas di tuang ke dalam teko itu. Dikuatkan juga badannya yang terasa lemah itu. Kemudian gula dimasukkan ke dalam teko dan dia mengacau air itu dengan sudu perlahan-lahan. Kemudian teko itu di bawa ke ruang tamu dan diletakkan di atas meja. Cawan pula memang sudah tersedia di atas meja.

”Assalamualaikum.” terdengar suara Encik Ismail dari luar. Memang dia cam suara ayahnya kerana sudah dua puluh dua tahun mengenali ayahnya itu. Lantas dia menuju ke pintu dan membukanya serta mempelawa Encik Ismail dan Puan Rahimah masuk. Mal pula terus bersalam tangan kakaknya itu dan terus meluru masuk mendapatkan anak buahnya itu. Bertuah sungguh Mal, baru sahaja berusia lapan tahun sudah mempunyai anak buah.

Disalam dan dikucup tangan Encik Ismail dan Puan Rahimah. Dia mencari-cari tetamu lagi seorang. Di luar kelihatan Hakimi sedang mengangkat sebuah bagasi.

”Firdaus kerja ya?” Encik Ismail menyoalnya dan kemudian duduk di sofa. Puan Rahimah pula terus menuju ke katil bayi yang diletakkan di ruang tamu itu.

”Kerja ayah. Dia mulanya nak ambil cuti tapi Akma tak benarkan. Akma masih boleh jaga diri Akma lagi. Dia yang terlebih risau.” Encik Ismail mengangguk sahaja. Letih rasanya tulang belakangnya duduk di dalam kereta selama hampir tiga jam.

”Siapa nama anak kamu ni? Susah benar ibu nak mengingatnya.” Puan Rahimah bertanya pula lantas Puan Rahimah mengucup pipi cucu pertamanya itu. Akhirnya dapat juga dia menimang cucu. Mal pula sibuk muncium bayi itu berkali-kali. Mal geram melihat bayi yang gebu itu.

”Luqman Hakim. Abang Firdaus yang bagi nama tu.” Puan Rahimah mengangguk sahaja.

Tidak lama kemudian Hakimi masuk ke dalam menjinjing sebuah beg berisi pakaian kemudian beg itu diletakkan di tepi pintu. Akma bersalaman dengan abangnya itu. Hakimi sekadar bertanya khabar kemudian terus berbaring di sofa. Letih sungguh memandu pada siang hari. Setelah berbual-bual sebentar Hakimi naik ke tingkat atas untuk menunaikan solat zuhur. Hakimi sudah biasa dengan keadaan di rumah itu kerena setiap kali dia dari Seremban rumah adiknya pasti akan menjadi persinggahan tetapnya.

“Akma, abang nak pergi Seremban ni.” Setelah solat Hakimi turun ke bawah dan meminta diri untuk ke Seremban. Sudah seminggu Hakimi tidak ke sana.

”Cepatnya? Tak tidur sini?” Akma menyoalnya.

”Malam esok kot. Tengoklah macam mana. Dah seminggu kerja Abang Mi kat sana tak ditinjau lagi.”

”Em. Yelah. Bos besar lah katakan.” Akma sengaja memeli Hakimi. Dahulu dia dengan Hakimi sewaktu kecil begitu rapat. Kalau bergaduh pula memang betul-betul bergaduh. Tetapi semua itu tidak pernah diambil hati. Cuma sekarang rapatnya lain sedikit kerana sudah dewasa.

Hakimi kemudian bersalam dengan semua orang kemudian terus memandu ke Seremban. Hakimi sendiri tidak pasti apa yang dikejarkan di sana. Di rumah Akma mungki semua orang sedang bergembira. Hakimi mahu bersendirian. Tidak mampu rasanya meneruskan perasaan gembira yang cuba dibuat-buat. Hidup Hakimi tidak tentu arah sepanjang dua minggu ini. Fikirannya merayau-rayau sendirian.

Rambutnya diraup perlahan-lahan. Mindanya terlalu kusut. Cermin tingkap keretanya perlahan-lahan. Sebatang rokok dikeluarkan lalu api dinyalakan. Hakimi menyedut asap dari rokok itu sedalam-dalamnya kemudian dihembus keluar. Terasa sedikit tekanannya keluar bersama asap itu. Disedut dan hembus berkali-kali sehingga ke puntung. Kemudian puntung itu dicampak keluar dari tingkapnya. Semenjak Ayu berpindah ke Johor Bahru Hakimi tidak lagi merokok. Sejak dua minggu lepas Hakimi kembali mengulangi tabiat lamanya itu. Malah semakin teruk tabiatnya itu hingga Hakimi merasakan jantungnya begitu sakit namun dia tidak memperdulikan semua itu.

Hakimi bagaikan tidak boleh melupakan peristiwa dua minggu lepas yang terus membuat jiwanya tertekan. Hatinya bukan hancur tetapi berkecai menjadi debu!

”Kita kawan semula ya?” ayat yang dikirim Ayu membuat timbul pelbagai persoalan di hati Hakimi. ”Ayu tak dapat lagi nak beri komitmen pada Mi.”

Ayu meminta hubungan itu diputuskan tatkala Hakimi sendiri sedang mencari peluang menunggu masa untuk berbincang mengenai keluarganya mahu meminang Ayu. Perasaan Ayu terhadap Hakimi sudah berubah. Setelah didesak berkali-kali barulah Hakimi mengetahui di hati Ayu terdapat seorang lelaki lain. Nafas Hakimi terhenti sebentar, udara cuba disedut masuk ke paru-parunya tetapi semua organ di dalam badannya bagaikan tidak lagi berfungsi. Air matanya mencurah-curah membasahi pipi. Terasa seperti ajalnya sudah tiba. Hakimi cuba mengingati Allah dan beristigfar berkali-kali. Hidupnya begitu kosong.

Pernah juga Hakimi ke rumah Ayu untuk bersemuka tetapi usahanya sia-sia. Ayu tidak mahu berjumpa Hakimi lagi. Jiran sebelah rumah Ayu merupakan pengganti Hakimi. Pada hari yang sama juga Hakimi telah berjumpa lelaki itu. Kemarahannya cuba di kawal di hadapan lelaki itu. Tidak mahu dia berkelakuan seperti budak-budak yang akan bergaduh disebabkan perempuan.

”Apa perasaan kau kalau kekasih kau dirampas orang?” soalan pertama yang terpacul dari mulut Hakimi saat bersua dengan lelaki itu.

”Cool.” ringkas sahaja jawapan lelaki itu sambil tersenyum. Kegembiraan terpancar dari wajahnya.

”Kau jagalah bekas awek aku tu elok-elok.” Hakimi sudah pasrah. Jawapan yang angkuh itu mahu sahaja dibalas dengan tumbukan tetapi Hakimi masih boleh bersabar. Kalau lelaki itu dibunuh belum tentu Ayu akan kembali padanya.

”Okey. Gua jaga dia baik punya. Lu tak payah risau. Gua bagi lu contact dia lagi.”

“Bro, aku tak biasa berbual macam seorang gangster okey?”

“Gua tak nak gaduh sebab perempuan.” Malas Hakimi melayan lelaki itu lalu Hakimi terus beredar. Lelaki itu cuba menunjukkan kebaikan di sebalik kebiadapan yang dia telah lakukan. Kebebasan dan kepercayaan yang diberi Hakimi di musnahkan begitu sahaja. Hakimi juga tahu mungkin dia telah tersilap langkah. Dahulu dia yang mengabaikan Ayu. Tetapi Hakimi tidak mencurangi hatinya. Janji-janji yang ditabur dahulu lenyap begitu sahaja.

Hanya kepada Allah Hakimi berserah. Solatnya sering di akhiri dengan tangisan. Dia mahu Ayu kembali ke dalam hidupnya menemani hari-harinya. Tanpa Ayu terasa segala masalah yang lain menghimpitnya dan Hakimi bagaikan tiada jalan penyelesaian melainkan membiarkan masalah itu menyempitkan hidupnya. Terlalu berat rasanya dugaan yang ditimpanya kali itu. Hidupnya selalu dikecewakan dengan perempuan. Setelah empat tahun bersama Ayu, Hakimi berharap dia akan bahagia bersama Ayu sehingga ke akhir hayatnya. Kini Hakimi tewas, kekecewaannya bukan seperti orang yang tersadung akibat tersilap langkah, malah dia terasa seperti terjatuh dan tergolek ke dalam lembah penuh onak dan duri. Perit, pedih dan sakit yang dirasainya.

Ayu pernah cuba memulangkan kereta yang diberi Hakimi. Namun ditolak Hakimi. Segala pemberian tidak akan ditarik balik. Hakimi ikhlas dengan segala pemberiannya. Dia cuma mahu kasih sayang Ayu bukan pengembalian barang-barang yang sudah diberi. Segala kesusahan yang ditempuhi Hakimi untuk bersama Ayu tidak pernah diberitahu Ayu. Hakimi inginkan senyuman manis dari Ayu dan berharap Ayu sentiasa gembira. Saat ini segala susah payah Hakimi seperti tiada ertinya lagi.

Sepanjang perjalanan Hakimi ke Seremban petang itu diiringi zikir dan selawat ke atas junjungan Nabi Muhammad S.A.W. Hanya itu pengubat hatinya sekarang. Hakimi sering kali tertanya-tanya, adakah kesetiaan perlu dibalas kecurangan? Apa gunanya dia mempertahankan hatinya dari godaan pelbagai wanita di luar sana? Hakimi tahu ada hikmah di sebalik setiap apa yang terjadi.

Faizal pernah menyuarakan idea kurang bernasnya agar mengambil Lina menjadi teman wanitanya. Semua itu tidak dipedulikan Hakimi. Dia tidak akan sesekali mebuka walau sekelumit ruang hatinya untuk wanita lain.

Sudah bertahun-tahun Hakimi tidak menangis di hadapan Puan Rahimah melainkan pada waktu kecilnya. Disebabkan perempuan itu Hakimi menangis kembali. Disebabkannya juga Hakimi menjadi terlalu lemah. Hidupnya hancur. Hakimi sering kali bersendirian mengenang nasibnya. Sudah tiada apa yang mahu dikejar di dalam hidupnya. Cita-citanya bagaikan turut hilang mengiringi kisah cintanya yang sudah berlalu pergi membiarkan Hakimi menderita sendirian. Adakah ini pengorbanan terakhirnya? Membiarkan orang disayangi bergembira di atas penderitaannya?

Kerja-kerja yang bertimbun di hadapannya tidak mahu disentuh. Segala masalah yang dihadapinya dibiarkan membelenggu dirinya. Hakimi tidak kuat seperti dahulu. Ketika Ayu bersamanya segala masalah mampu diatasi dengan baik. Hidupnya bagaikan tiada masalah. Dia tidak gentar berhadapan dengan pelbagai rintangan asalkan Ayu sentiasa disisinya.

”Mi baru putus dengan dia? Korang sweet sangat tau. Lina tengok dia baik sangat. Sesuai dengan Mi. Lina ingatkan Mi dah tak bersama dengan dia lagi. Sebab Mi pun tak pernah cerita dengan Lina.” Kasihan sungguh Lina melihat Hakimi. Hakimi tidak seperti kali pertama mereka berjumpa. Tiada kegembiraan di wajahnya. Wajah Hakimi sudah bertambah cengkung, rambutnya kusut masai, misai dan junggutnya tumbuh meliar di sekitar wajahnya. Lina juga pernah mengenali Ayu yang disebut Hakimi. Semenjak Hakimi bersama Lina lima tahun lepas. Ayu dikenali sebagai teman baik Hakimi. Lina juga tidak menyangka teman baik yang dicintai yang disangka terlalu memahami Hakimi turut meninggalkan Hakimi.

”Mi pun tak tahu nak cakap apa lagi Lina. Dah empat tahun Mi pertahankan. Mi nak dia jadi isteri Mi. Mi dah bercadang nak meminang dia. Tiba-tiba jadi macam ni.” Hakimi tersenyum tetapi jelas sekali amat pahit senyuman yang penuh kepura-puraan itu.
Minuman di tangannya disedut perlahan-lahan. Waktu makan tengah hari di restoran itu agak lengang. Dengan harga makanan yang mahal jarang sekali restoran ini akan dipenuhi orang .
Makan di kedai mamak lebih berbaloi dari makan disini. Hakimi inginkan tempat yang lebih privasi. Dia juga datang ke situ bukan untuk makan hanya ingin merehatkan sedikit mindanya dari sebarang kerja. Mujur Lina datang ke tapak bina hari itu. Dapat juga teman buat Hakimi untuk melepak sebentar.

”Mi, ada hikmah di sebalik semua tu. Allah Maha Adil. Lina dah nampak semua tu. Dulu Lina tinggalkan Mi tanpa perasaan. Sekarang Lina jugak tersiksa. Takde laki pun nak lekat kat Lina. Semuanya tak pernah menghargai Lina.”

”Lina, Mi betul-betul cintakan dia. Mi tak pernah sekali pun ucapkan perpisahan. Mi tak sanggup kehilangan dia.” suara Hakimi keluar tersekat-sekat. Air matanya bila-bila masa boleh mengalir lagi. Hakimi cuba bertahan.

”Biarlah dia Mi. Kat luar ramai lagi perempuan nak dekat Mi. Jangan risaulah. Lina pun nak dekat Mi.” Tersedak Hakimi mendengar ayat yang baru sahaja terpacul dari mulut Lina.

”Sorry Lina. Cinta Mi hanya untuk Ayu.”

”Yelah sayang.”

”Muntah Mi kejap lagi tau.” terhibur sedikit Hakimi dengan gurauan Lina. Lina berharap dapat menenangkan Hakimi tatkala ini. Dia tidak mahu Hakimi terus terusan begini. Dalam kata-kata Lina juga berharap agar Hakimi mengambil dirinya agar menjadi pengganti dirinya. Sebaliknya pelbagai alasan dengan menggunakan nama Ayu diberikan Hakimi untuk menolak pelawaan Lina. Hati Hakimi bagaikan tidak mampu dibuka oleh mana-mana perempuan lain.

”Ayu, kau beruntung punya kekasih seperti dia. Tapi tak sangka kau sama seperti aku.” hati Lina berbicara sendiri. Sudah hampir tiga minggu tidak berjumpa Hakimi tidak sangka pula Hakimi muncul dengan aura kesedihan yang menyelubungi dirinya.

”Lina betul tak nak makan?” sengaja Hakimi mengubah topik. Terasa pedih hatinya mengenang kisah itu.

”Lina still rasa kenyang.” sengaja diberi alasan itu kerana Hakimi juga tidak makan kerana tidak punya selera. Segan pula hendak makan sambil dilihat seorang lelaki di hadapannya.

Setelah dirasakan airnya sudah habis. Hakimi terus menuju ke kaunter untuk menjelaskan bayaran minuman tadi. Kemudian berlalu pergi pulang ke rumah. Malas rasanya hendak ke tapak bina dengan cuaca panas terik ini. Dia mahu pulang ke rumah dan tidur. Mujur Lina membawa kereta sendiri. Hakimi tidak perlu bersusah payah menghantar Lina kembali ke pejabatnya.

No comments:

Post a Comment