Wednesday, November 17, 2010

KU INGIN KAMU : BAB 24

Bab 24

Suasana di pejabat Empayar Megah kelihatan kelam kabut dengan pekerja yang mundar mandir dengan wajah berpura-pura sibuk. Sudah dua hari tidak masuk ke pejabat membuatkan semuanya duduk bersantai tanpa kawalan. Hari ini lain pula ceritanya, semenjak jam 10 pagi Joe datang ke pejabat membuatkan semua pekerja kelam kabut. Pada mulanya riuh rendah dengan pelbagai gosip dan cerita sesame sendiri. Tatkala Joe muncul di muka pintu pejabat membuatkan suasana kembali senyap dan mereka terus menyambung kerja.

“Tadi masa kat bawah gua dengar macam bising. Tapi sampai atas senyap pula?” Joe bertanya kepada Nilam, salah seorang pekerjanya.

“Taklah Encik Joe. Kitorang tadi memang tengah kerja. Salah dengar kot?”

“Ye kot. Tapi kenapa gua tengok skrin computer tu macam kosong je?”

“Sorry Encik Joe.” Nilam tersenyum sambil menggaru-garu kepalanya yang tidak gatal kerana diperli Joe.

“Lain kali kena pandai sikit nak cover. Kan dah kantoi.” Joe mangambil sebatang pensel dan terus mengetuk perlahan tangan Nilam. “Syafiq ada datang sini bagi borang untuk claim subkontraktor?”

“Dia tak datang pun. Nanti saya call dia lagi.”

“Okey. Tapi kerja lu sekarang buatkan gua air milo panas denda untuk lu orang yang kuat main. Nasib baik lu orang ni dapat boss macam gua dengan Hakimi.” Joe berlalu pergi ke meja pekerja lain kemudian menggunakan pensel tadi dan mencucuk-cucuk bahu pekerja-pekerjanya sebagai hukuman kerena tidak menjalankan kerja dengan sepatutnya. Lima pekerja perempuan dikenakan hukuman yang sama. Mujur seorang sahaja yang terselamat dari hukuman manja Joe kerana seorang sahaja lelaki di tempat itu. Spesis yang terpelihara di situ.

Kemudian Joe berlalu masuk ke dalam bilik Hakimi. Memang dia berkongsi ruang kerja dengan Hakimi memandangkan dia jarang berada di situ. Joe berbaring di sofa sambil membelek-belek katalog pembekal yang dibawanya. Tidak lama kemudian Hakimi muncul di muka pintu.

“Woi! Tidur kau ya?” Hakimi menjerit sedikit lalu tersenyum.

“Cibai lu. Tidur la sangat. Gua tengah tengok katalog untuk supplier ready mix concrete kat Seremban.”

“Alasan je. Macam aku tak kenaal kau.”

“Lantak lu lah. Semalam lu cakap pergi Seremban balik hari. Ni tetiba je sampai dua hari. Lepas tu bawak QS kesayangan gua yang cun pulak tu.” QS, singkatan kepada Quantity Survey. Jawatan yang dipegang Lina di dalam syarikat mereka.

“Biarlah aku bawak Lina makan angin sekali sekala. Dapat jugak dia jumpa parents dia semalam.”

“Jumpa bakal mertua la tu.”

“Otak kau. Alang-alang sampai Seremban aku hantar dia balik. Semalam aku ingat nak tidur kat hotel je. Lepas dinner kat rumah dia tak pasal-pasal aku kena tidur sana. Segan gila aku.”

“Mana tau lepas ni lu kawin dengan dia. Selalu la tidur sana lepas ni.” Joe tergelak sendiri.

“Aku still tunggu Ayu beb. Selagi dia tak dengar dia cakpa dia dah kahwin aku terus tunggu. Aku sayang dia. Dia lain beb.”

“Lu bodoh ke apa? Orang dah tak nak lu sibuk nak tunggu. Yang depan mata, lu biar je. Gua rasa Lina suka lu la. Dia okey apa? Cantik pun cantik. Baik pun baik. Kalau gua jadi lu dah lama gua kahwin dengan dia. Tapi kalau lu tak nak boleh kasi gua.”

“Kau nak kau ambil. Tapi aku tak nak dia terluka sebab kau tu awek keliling pinggang. Silap haribulan Lina ke mana, awek yang lain tak terjaga.Lina tu aku anggap best friend aku. Sama macam kau.”

“Tapi dia suka lu. Takkan dia nak kat gua pulak. Lu dah bagi kan? Tak boleh ambik balik.”

“Kau nak jaga elok-elok. Jangan buat perangai dengan dia.”

“Confirm? Nanti gua ayat manis-manis lepas tu dapat terus gua ajak dia kahwin.”

“Mi, baguslah perangai Mi macam tu.” Belum sempat Hakimi menjawab pertanyaan Joe, Lina yang tiba-tiba muncul di situ terus bersuara. Lama sudah dia mendengar perbualan mereka. Hakimi dan Joe terus menoleh terperanjat Lina yang tiba-tiba muncul. “Mi buat Lina macam murah sangat je kan? Boleh main bagi kat orang?”

“Lina, sorry.. Mi tak bermaksud macam tu.” Lina terus berlalu pergi meninggalkan bilik Hakimi. Joe yang sedari tadi kelihatan gembira terus terdiam.

Lina terus berlalu ke pantri untuk membuat air. Wajahnya kelat. Tersinggung dengan perbualan kedua majikannya. Hakimi menghampiri Lina.

“Lina.. Sorry.. Mi bukan sengaja nak buat macam tu. Ye Mi mengaku memang Mi sayangkan Lina. Tapi Mi tau kita takkan bersama.”

Lina terus mendiamkan diri dan menyambung membuat air. Hakimi juga bagaikan terus kehilangan kata-kata. Hati Hakimi berbelah bagi. Dia telah terlepas cakap tanpa memikirkan perasaan Lina. Selesai membuat air Lina terus keluar dari situ menuju ke mejanya.

“Lina.. Sorry.. By the way.. Thanks buat Mi selalu happy.” Agak kuat Hakimi bersuara kerana jaraknya dengan Lina sudah agak jauh. Lina masih terus mendiamkan diri. Namun pekerja lain yang terdengar terus berbisik sesama sendiri.

“Apa nak jadi dengan manusia ni. Sibuk sangat nak ambil tahu hal orang lain.” Hakimi bersuara di dalam hati melihat kerenah pekerjanya yang lain. Hakimi terus masuk ke biliknya. Joe kelihatan tersenyum-senyum melihat Hakimi.

“Kau punya pasal la ni Joe.” Hakimi bersuara dan terus duduk bersandar di kerusinya.

“Gua yang kena? Lu kalau suka cakap suka. Hargai apa yang ada depan mata.”

“Entahlah. Aku dah tak faham dengan diri aku ni. Ah, biarlah. Malas aku nak fikir.”

“Tapi sekarang kau fikir benda ni.” Joe meletakkan katalog-katalog pembekal di atas meja Hakimi. “Ni kau hantar kat main contractor. Kau pilih-pilih dulu mana yang okey. Cepat sikit. Nanti diorang nak submit dekat Jabatan Kerja Raya. Nak buat Mock Up.”

“Gua chow dulu.Petang sikit gua datang balik. Gua nak pergi Masai. Ada hal sikit.” Joe terus memakai cermin mata hitam hitamnya dan terus keluar dari situ.

Sebelum keluar sempat juga Joe memandang Lina sambil mengangkat tangan menunjukkan simbol peace lalu tersenyum. Kemudian Joe turun ke tingkat bawah dan terus menuju ke kereta Honda Accord miliknya. Cermin tingkap diturunkan lalu rokok yang tergantung di bibirnya dinyalakan. Setelah itu baru Joe memulakan perjalanannya.

”Apa lah kau Mi, perempuan stok baik macam tu pun kau tak nak. Kalau Lina tu nak kat aku memang aku terus sambar je.” Joe berbicara sendiri.



Kebiasaannya pada waktu tengah hari pasti Lina akan datang ke bilik Hakimi untuk mengajaknya makan tengah hari. Tapi hari ini lain pula. Tiada lagi kelibatnya yang akan menyergah ke bilik Hakimi sambil tersenyum. Masih merajuk agaknya. Lantas Hakimi mengambil keputusan untuk mengajak Lina sendiri. Sewaktu Hakimi keluar dari biliknya kelihatan tiada pula kelibat Lina di situ. Lantas Hakimi mengambil keputusan untuk tidak keluar makan memandangkan Lina tidak akan menemaninya. Hakimi berbaring di sofa sahaja. Matanya terasa mahu dilelapkan sebentar. Tiba-tiba seseorang masuk ke biliknya tanpa mengetuk atau memberi salam. Hakimi tersenyum.

”Lina tak keluar makan ke?”

”Tak.” jawabnya ringkas. Tiada riak ceria diwajahnya yang selalu diukir senyuman ketika bersama Hakimi.

”Tadi Mi nak ajak Lina keluar makan tapi tengok Lina takde pulak kat tempat Lina. Ingatkan keluar makan dengan staf lain.”

”Taklah. Lina pergi toilet tadi. Sakit perut. Lina period ni. Baru je kena.”

”Oh. Mana tau merajuk lepas tu tak nak makan free dengan Mi.” Hakimi tersenyum.

”Mana ada merajuk. Nak makan free tapi takde selera dah. Esok la ye?”

”Mi kena belanja la kan?”

”Mesti la. Mi kan bos. Bos banyak duit. Lagipun tadi Mi cakap Mi sayang Lina. Kena la belanja.Kan kan kan?” Senyuman mula terukir di bibir Lina walaupun mukanya kelihatan sedang menahan kesakitan.

”Sekarang Lina ikut Mi. Mi nak belanja ubat. Kita pergi farmasi ye?” tangan Lina ditarik Hakimi dan mereka berdua keluar mencari ubat di farmasi.

Hakimi tidak mengerti adakah dia sudah menyayangi Lina? Adakah Hakimi sudah membuka hatinya untuk Lina? Persoalan itu bermain di fikirannya. Kadangkala perasaan ganjil yang pernah menyelubunginya ketika bersama Ayu dahulu datang apabila Hakimi bersama Lina . Cepat-cepat Hakimi menidakkannya dan tidak terus melayan perasaan itu. Hakimi tidak akan mengingkari kesetiaannya yang semakin teruji dalam setahun lebih ini.

No comments:

Post a Comment