Saturday, November 6, 2010

KU INGIN KAMU : BAB 20

Bab 20

Hari demi hari Hakimi cuba mengikis perasaan itu dari hidupnya. Sekali-sekala Hakimi menghantar pesanan ringkas kepada Ayu sekadar bertanya khabar. Pada mulanya hanay sekadar bertanya khabar. Kemudian Hakimi akan mula melalut bercerita tentang perasaannya. Apabila Ayu sudah malas hendak melayan kesedihan Hakimi terus sahaja Ayu membiarkan pesanan ringkas Hakimi tanpa balasan.

Hakimi tahu Ayu tidak begitu gembira dengan lelaki itu. Hidupnya bagaikan dikongkong lelaki itu. Cemburu lelaki itu pula boleh tahan hebatnya. Apabila sudah sayang pahit juga sanggup telan Ayu. Kadang-kadang Hakimi merasakan dirinya lebih baik dari lelaki itu. Hakimi juga tidak mampu berbuat apa-apa. Ayu juga sudah melupakan Hakimi dan tidak mungkin akan kembali kepada Hakimi. Hanya nasihat yang mampu diberi Hakimi. Dia mahu Ayu gembira walaupun dirinya tersiksa dengan perbuatannya itu.

Pulang sahaja dari Seremban terus Hakimi ke rumah Akma di Ayer keroh. Setelah mandi dan bersolat maghrib Hakimi duduk di hadapan sejadah. Hakimi mengenang nasibnya dihadapan Allah. Setelah rasa sedikit tenang Hakimi memlakukan solat sunat taubat dan kemudian solat sunat hajat. Hakimi terlalu berharap kekasihnya itu kembali. Dia tidak tahu apa yang dibuatnya adalah wajar atau tidak atau ianya akan menambah kekecewaan dihatinya. Semuanya diserahkan kepada Allah. Sebelum ini sudah banyak usaha yang dilakukan. Setelah itu Hakimi mengerjakan solat Isyak sebelum turun ke bawah. Sewaktu Hakimi turun ke bawah kelihatan semuanya sudah berada di meja makan. Hakimi dipelawa untuk makan namun ditolak secara baik. Perutnya dan tekaknya bagaikan tidak sudi menerima apa-apa makanan pada masa sekarang.

Membelai-belai wajah Luqman Hakim membuat Hakimi terasa lebih tenang. Kalau diberi kuasa mahu sahaja Hakimi menukarkan dirinya menjadi bayi. Tiada perasaan yang perlu dijaga, tiada pelbagai masalah yang merumitkan, dan hanya perlu tidur sepanjang hari. Kemudian merengek apabila mahukan sesuatu. Hakimi tahu semua itu tidak akan berlaku. Semuanya diserah kepada Allah agar dia diberi kekuatan untuk menempuhi hari-hari mendatang. Dia selalu berdoa agar Ayu kembali semula ke dalam hidupnya dan berharap dilindungi dari perkara-perkara yang tidak baik. Hakimi juga mahukan Ayu diberi kejayaan di dunia dan akhirat. Hanya doa sahaja yang mampu dikirim Hakimi buat Ayu. Hakimi tidak lagi mempedulikan kesdihan hatinya. Dia mahu Ayu bahagia. Dia sayang Ayu. Hakimi juga tahu bahawa cinta tidak semestinya memiliki.

Semenjak pemergian Ayu, Hakimi semakin dekat dengan Penciptanya. Segala kesedihan dan kekecewaannya diluahkan kepada Allah. Dia juga lebih tekun dalam mengerjakan ibadahnya. Mungkin ini hikmah disebalik apa yang berlaku. Cinta yang abadi akan dikejarnya. Hanya Allah yang layak dicintai dengan setulus hatinya. Cinta kepada Allah dijanjikan syurga buat hambaNya. Bercinta dengan manusia belum tentu ditepati janjinya dan mungkin hanya sia-sia jika disambut para pecinta palsu.

”Luqman, dah besar jangan jadi macam pakcik ya?” Hakimi berbisik kepada Luqman sungguhpun bayi itu tidak mengerti apa yang diucapkan Hakimi. Hakimi perlukan seseorang yang mampu mengubah hidupnya.

“Abang Mi cakap apa dengan Luqman?” tiba-tiba sahaja Akma muncul disebelahnya. Hakimi sekadar menggeleng.”Akma nak bawa Luqman ke bilik atas. Dah lewat sangat ni.”

Tidak sedar masa berlalu, jam pula sudah menunjukkan pukul 12.00 tengah malam. Hakimi masih tidak mampu melelapkan matanya. Mungkin disebabkan terlebih tidur pada siang hari tadi. Sunyi sungguh hatinya itu. Kebiasaannya waktu malamnya ditemani pesanan ringkas dari Ayu ataupun suara Ayu dari telefon bimbitnya. Semuanya sudah tiada lagi.

”Akma, nanti abang tidur dekat bawah je. Atas sofa. Malas nanti nak turun naik.” Hakimi berpesan kepada Akma. Akma tidak membantah. Memang abangnya begitu. Dia boleh sesuaikan diri di mana sahaja. Akma mendukung Luqman dan terus dibawa ke biliknya di tingkat atas. Sewaktu di tangga Akma berselisih dengan Firdaus yang kebetulan mahu turun ke bawah.

“Abang nak ke mana pulak ni?” tanya Akma kepadanya suaminya itu.

“Abang nak tengok tv. Akma tidur dulu. Nanti bila abang nak tidur abang masuk dalam bilik ya?”

“Jangan lewat sangat tau.”

“Iya sayang. Akma tidurlah dulu. Jangan risau nanti abang nak tidur abang takkan lupa peluk Akma tau.” Firdaus tersenyum nakal.

”Abang ni. Malulah Abang Mi dengar tu.” Akma terus menarik muka berpura-pura merajuk. Firdaus mencium pipi gebu Luqman dan kemudian pipi isterinya, Akma kemudian terus berlalu ke ruang tamu.

”Bahagianya diorang. Aku baru teringin nak beristeri. Tapi semuanya hancur begitu sahaja.” rintih hati Hakimi, cemburu melihat kemesraan adiknya. Dia gembira melihat adiknya bahagia. Akma dan Firdaus sudah bersama semenjak Akma berusia 16 tahun lagi. Tidak sangka masih mampu bertahan hingga ke hari ini. Hakimi berharap perkahwinan mereka akan berkekalan.

”Tak teman Akma ke Daus?” sengaja Hakimi bertanya soalan yang dia sudah tahu jawapannya. Sekadar mahu memulakan perbualan.

”Nak tengok tv, Abang Mi. Lepas Nightline ni ada movie. Cerita best tu.” Tidak sabar rasanya Firdaus menunggu filem ‘Universal Soldier’ itu ditayangkan di kaca televisyen malam itu.
“Oh. Daus, kau jaga isteri kau baik-baik.” Hakimi yang sedang berbaring di sofa sambil mencuba melelapkan matanya memberi nasihat. Hakimi tidak mahu orang-orang disekelilingnya menerima nasib sepertinya.

”Eh, kenapa pulak Abang Mi?”

Hakimi tidak mampu menjawab pertanyaan itu kerana begitu pedih untuk menerangkan yang tersirat disebalik yang tersurat. Biarlah Firdaus mencari sendiri maksud kata-katanya itu. Sudah setahun lebih Firdaus menjadi adik iparnya. Dia percaya dengan adik iparnya itu. Tetapi ada sesuatu yang menjanggalkan Hakimi dengan Firdaus. Firdaus tua lebih dua tahun dari Hakimi dan semenjak kali pertama berjumpa Firdaus, Hakimi sudah terasa janggal sehingga sekarang. Namun itu bukan masalah besar baginya. Lama kelamaan nanti mungkin Hakimi akan terbiasa juga.

Tiba-tiba telefon bimbitnya berbunyi menandakan isyarat pesanan ringkas diterima. Ayu! Hakimi terus mengeluarkan telefon bimbitnya dan melihat skrin telefon bimbitnya itu. Kecewa sedikit dirasanya. Nama Lina yang terpapar di skrin itu. Pesanan ringkas itu dibaca juga.

”Syg, syg ok? Sory ganggu.” Sayang? Hakimi langsung tidak tersentuh dengan ayat dari Lina itu.

“Okey je. Gudnite.” Malas Hakimi mahu melayan pesanan ringkas dari orang yang tidak diharapkannya. Perkataan ’gudnite’ sengaja dikirim agar Lina mengerti Hakimi sudah mahu tidur dan tidak mahu diganggu. Tidak sampai seminit telefon bimbitnya berbunyi lagi. Hakimi membiarkan sahaja. Dia patut tidur sekarang kerana esok pagi dia akan kembali ke Johor Bahru bersama Puan Rahimah, Encik Ismail dan Mal. Sebelah petang pula dia mahu berehat atau tidur sahaja. Daripada sibuk mengenang kisah sedihnya lebih baik dia terus tidur. Sekurang-kurangnya ingatan itu tidak akan terus mengganggu jiwa dan perasaannya.

Tidak lama kemudian telefon bimbit Hakimi berbunyi lagi. Kali ini bukan pesanan ringkas tetapi sebuah panggilan. Nama Lina menari-nari di skin telefon bimbitnya.

”Apa perempuan ni nak lagi? Aku nak tidur pun tak senang.” fikirannya terasa semak dengan perangai Lina. Panggilan itu di biarkan tidak berjawab. Setelah deringan itu tiada lagi Hakimi terus mematikan telefon bimbitnya. Mungkin Lina akan menghubunginya lagi. Telefon itu kemudian diletakkan di bawah sofa. Alat itu juga dirasakan juga menyemakkan dirinya.

Firdaus hanya mampu melihat perangai Hakimi dari jauh. Jarang sekali dia melihat perangai Hakimi yang ganjil seperti ini. Hendak ditegur dikatakan menyibuk pula. Lebih baik didiamkan sahaja perangai abang iparnya itu.

Jika dilihat dari luaran Hakimi, Firdaus dapat mengagak bahawa Hakimi sedang berdepan dengan pelbagai masalah. Sebelum ini abang iparnya amat mementingkan penampilan diri dan sentiasa segak dan kemas tidak seperti yang dilihatnya sekarang. Kusut, serabai, dan tidak terurus.

”Semoga Abang Mi baik-baik sahaja.” Hati Firdaus berbicara sendiri.

No comments:

Post a Comment