Sunday, October 31, 2010

KU INGIN KAMU : BAB 12

Bab 12
 Hakimi mengetap bibirnya. Stering keretanya digenggam kuat. Kepalanya diletakkan di atas stering. Bagaikan tidak percaya apa yang di depan matanya. Dia beristigfar harap tiada yang terlebih di hadapan matanya.
 Hakimi kebetulan melalui di kawasan berhampiran rumah Ayu. Hakimi berada di bahu jalan seberang jalan dari jalan di hadapan rumah Ayu. Memang agak jauh dari rumah Ayu tapi nampak dengan jelas apa yang di hadapannya. Ayu berdiri di hadapan rumah jirannya sambil berbual-bual dengan seorang lelaki.
 “Mungkin rakannya.” Hakimi menyedapkan hatinya sendiri. ”Tapi siapa pulak rakannya di sini? Lelaki pulak tu!” hati sedang panas.
 Lalu Hakimi menggerakkan keretanya ke hadapan sedikit agar Ayu tidak perasan kehadirannya tetapi masih boleh dilihat Hakimi pergerakan Ayu. Hakimi terus menghubungi Ayu. Agak lama juga Hakimi menunggu panggilannya berjawab. Dia melihat Ayu kemudian tergesa-gesa masuk ke dalam rumah.
 ”Hello b?” Ayu menjawab.
 ”B on the way ke rumah baby.” terus Hakimi menamatkan penggilan tanpa menunggu balasan Ayu.
 Kemudian dilihat lelaki tersebut masuk ke rumah di sebelah rumah Ayu. Jiran Ayu rupanya. Hakimi terus memandu sehingga sampai ke rumah di hadapan rumah Ayu.
 Hakimi keluar dari kereta dan berdiri di hadapan rumah Ayu dan memberi salam. Ayu keluar sambil membetul-betulkan tudungnya yang sedikit senget.
 ”B datang tiba-tiba ni kenapa? Tak beritahu pun?”
 ”Perlu ke b nak beritahu?Takut rahsia terbongkar?” Hakimi tidak memandang Ayu. Berkata-kata dengan nada yang agak keras. ”Siapa tadi yang dengan Ayu kat depan rumah sebelah tu?”

 ”Tadi? Erm..jiran baby.” Ayu tidak mampu memandang Hakimi. Ayu agak gugup untuk menjawab pertanyaan Hakimi. Risau jika tiba-tiba tangan Hakimi melayang ke mukanya. Tapi tidak pernah Hakimi berperangai begitu.
 “Oh. Okey. Lain kali jangan rapat-rapat sangat macam tu. Jaga sikit. Dia tu lelaki.”
 ”B.. Sebenarnya tadi..” Ayu berhenti sekejap. Hakimi menerutkan dahinya. ”Dia hantar baby balik. Selalu baby jalan kaki. Dia memang ada kerja dekat dengan tempat baby kerja. Kadang-kadang kalau terserempakdengan dia, dia akan hantar baby balik.”
 ”Em, okey, jaga diri. Assalamualaikum!” Hakimi terus masuk ke dalam keretanya dan memecut pergi meninggalkan Ayu.
 Sewaktu dalam perjalanan Hakimi perasan banyak kali juga telefon bimbitnya berbunyi dan dia mengendahkannya. Dia tahu itu panggilan dari Ayu.Hakimi tidak mahu menjawabnya kerana dia akan cuba mengelak untuk memarahi Ayu. Biarlah hatinya sejuk dahulu. Kemudian beberapa kali isyarat mesej diterima kedengaran. Hakimi tetap membiarkan.
 Sampai sahaja di rumah Hakimi terus mandi dan menunaikan solat Maghrib kemudian terus berbaring di katilnya. Matanya ditutup. Dia cuba merehatkan kepalanya yang kusut dengan pelbagai masalah. Hakimi terus terlelap.
 Setelah itu, Puan Rahimah memanggilnya untuk makan malam tetapi tidak disahut oleh Hakimi. Hakimi terlampau penat. Badan dan otaknya sama-sama penat. Sudah dua malam dia bermalam di Seremban. Hari ini dia balik untuk meninjau kerja-kerja di Johor Bahru pula sambil itu dapat juga dia melepaskan rindunya dengan Ayu. Dari Seremban terus Hakimi ke rumah Ayu dan ’perkara’ itu terjadi di hadapan mata Hakimi. Tambah lagi satu masalah di ruang kotak fikirannya.
 Hakimi membiarkan segala masalah-masalahnya berkumpul dahulu kerana dia perlu rehat. Semua masalahnya akan dihadapi setelah dia cukup rehat. Lampu biliknya masih lagi terbuka dan Hakimi terjaga keran terasa cahaya lampu itu begitu mengganggunya. Hakimi membuka matanya. Tangannya mencapai jam tangannya yang diletakkan di atas meja sebelah katil. Jam 2.00 pagi.
 Hakimi terus ke bilik air untuk mengambil wudhuk. Dia belum menunaikan solat Isyak. Setelah selesai Hakimi kembali ke katilnya dan mendapatkan telefon bimbitnya. Dia memandang skrin telefon bimbitnya. Dari petang tadi dia membiarkan telefon bimbitnya begitu.
 5 Missed Calls. 4 New messages.
 Panggilan tidak berjawab dari semuanya dari Ayu. Mesej juga sama dari Ayu. Hakimi sudah berasa lebih elok dan satu-satu mesej dari Ayu dibacanya.
 Tiga mesej pertama merupakan pujuk rayu Ayu dan maaf. Hakimi faham perasaan Ayu ketika itu. Hakimi sayangkan Ayu, Cuma dia perlu berehat dari memikirkan masalah sebelum menghadapinya. Mesej terakhir membimbangkan Hakimi.
 ”B, bby tau bby bukan perempuan baik untuk b. Bby mengaku salah bby sebab berhubungan dengan lelaki lain di belakang b walaupun laki tu kawan bby. Kalau b taknak bby takpelah. Kte bpisah jela. Tc B. Ily. Good Night. Mimpi Indah.”
 Hakimi tidak akan mengucapkan perpisahan walau hubungannya bersama Ayu dilanda taufan sekalipun. Namun cukup mudah bagi Ayu. Ini bukan kali pertama. Ayu akan kembali padanya.
 Sudah jam 2.35 pagi. Hakimi tahu Ayu mesti sudah melelapkan matanya. Tidak guna Hakimi membalas mesej Ayu sekarang.
 Hakimi menyambung tidurnya sehingga telefon bimbitnya membunyikan alarm jam 6.00 pagi.
 Hakimi bangun dan terus mandi. Selesai sahaja mandi terus Hakimi menunaikan solat Subuh. Setelah itu, Hakimi turun ke bawah dan hanya minum secawan kopi. Kemudian Hakimi terus memandu keretanya ke rumah Ayu. Hakimi sudah gila. Awal-awal pagi sudah berada di hadapan rumah Ayu.
 Sampai sahaja di hadapan rumah Ayu, Hakimi terus menghubungi Ayu.
 ”Baby, siap cepat. B kat depan rumah baby ni.” Ringkas sahaja pesanan Hakimi kepada Ayu.
 Agak lama Hakimi menunggu, sudah lima belas minit Hakimi di hadapan rumah Hakimi. Tiba-tiba messej dari Ayu diterima. Lantas Hakimi terus membacanya.Risau jika Ayu tidak mahu keluar.
 ”Kejap. Ni baru nak siap-siap.”
 Hakimi tidak membalas dan terus melayani lagu-lagu di radio. Tidak lama kemudian cermin tingkapnya diketuk. Ayu diluar keretanya. Hakimi membukakan pintu dan Ayu terus masuk.
 Hakimi terus menekan pedal minyak dan keretanya bergerak meninggalkan perkarangan rumah Ayu.
 ”Punya lama b tunggu tadi tak sempat bersolek?”
 ”Tak sempat. Lama ke b tunggu? Rasa macam kejap je.” soalan Hakimi dijawab.
 ”Dah lama tunggu. Janggut dah tumbuh lagi sehelai ni.” Hakimi cuba menceriakan pagi itu. Namun tiada senyuman dikedua-dua wajah mereka. ”B nak bincang pasal semalam. Tapi kita breakfast dulu.”
 Sampai sahaja di sebuah kedai makan. Mereka memilih untuk duduk di bahagian luar kedai. Mahu menghirup udara pagi.
 Selesai makan Hakimi memulakan bicara.
 ”Baby. B tak kisah baby nak kawan. Yang penting jangan lebih-lebih dari kawan tau. B tau dari dulu lagi baby memang ramai kawan lelaki. Tapi kalau boleh kat sini pun elakkan ye.”
 “Tapi semalam..” Ayu hanya menundukkan muka.
 ”Cemburu. Siapa yang tak cemburu kalau kekasih diorang dengan orang lain? Berdua je pulak tu.” Hakimi menjelaskan. ”Tak pelah. B lupakan. Kalau kawan je takpe. B tak kisah. B mintak maaf jugak pasal semalam. B penat semalam. B tertidur.”
 “Ma asih b! B janji baby akan hargai kebebasan yang b bagi ni ya?” lega hati Ayu hubungan itu kembali normal.
 ”But please sayang. Dont leave me.” Perlahan sahaja suara Hakimi sambil menggenggam erat tangan Ayu. Hakimi tidak mampu kehilangan Ayu.
 ”Ye. Baby pun tak nak tinggalkan b. Tak pernah someone hargai baby sampai macam b buat kat baby tau.” Hakimi mengganggap ayat yang keluar dari mulut Ayu sebagai janji.
 “Baby. Nanti ikut b pergi round-round JB okey? B nak tengok work progress kat sini macam mana. Lepas tu b nak bawak baby pergi beli barang sikit.”
 “Barang apa b?”
 “Untuk birthday baby. 30 November ni. Awal sikit b nak bagi. Lepas ni dah tak boleh mintak lagi tau.” Hakimi tersenyum memandang Ayu.
 ”Hari ni baru 10 haribulan. Awal sangat ni b.” Ayu turut tersenyum. Entah apa di dalam fikiran Hakimi. Selalu penuh dengan kejutan. Jam di tangannya juga diberi Hakimi dua tahun lepas tanpa di duganya sebagai hadiah hari jadinya. Sebelum itu Ayu pernah menyuarakan keinginannya untuk memiliki jam tangan baru kerana yang lama sudah tidak boleh digunakan lagi. Hakimi memberi alasan tidak punya duit yang cukup kerana dia masih lagi belajar waktu itu. Apabila tiba ulang tahun hari lahirnya,hadiah yang diberikan Hakimi ialah seutas jam tangan tambahan pula jam itu itu bewarna biru, warna kesukaan Ayu. Hingga kini Ayu masih memakainya walaupun sudah kusam warnanya.
 ”Dah, jom!” Hakimi mencubit manja pipi Ayu sekaligus mematikan lamunan Ayu.

No comments:

Post a Comment