Saturday, October 30, 2010

KU INGIN KAMU : BAB 1

Bab 1

Malam itu Hakimi hanya menghabiskan masanya hanya di kamarnya sahaja . Biasanya hanya inilah aktivitinya di malam hari. Menghabiskan masanya dengan membaca novel.
 “ Kenapa dalam setiap novel mesti lelaki yang dipersalahkan dalam semua perkara? Kisah ego lelaki yang tinggi, kisah kecurangan lelaki, lelaki yang tak pernah faham dengan perangai perempuan dan macam-macam lagi penuh dengan kesalahan lelaki. Perempuan sentiasa nampak suci, sabar, tabah dan hebat. “ getus hantinya.
 Hakimi meletakkan novel tersebut di penjuru katilnya. Mengeluh dengan novelis-novelis yang selalu mempersalahkan lelaki. Perempuan pun apa kurangnya.
 Di dalam hatinya mempertikaikan sifat lelaki dan perempuan. Masih terngiang ngiang kata kata Joe di benaknya.
 “ Perempuan ni sama je sialnya. Walaupun tak semua perempuan perangainya macam tu. Mak kau pun perempuan kan ?”
 “ Kau biarlah apa diorang nak buat. Dia nak pergi dengan lelaki lain biarlah. Kau fikir diri kau je. Tak kan sebab perempuan kau nak hancurkan hidup kau sedangkan dia seronok seronok dengan balak dia. Kau fokus dengan masa depan kau sebab perempuan ni suka hancurkan hidup lelaki.”
 Kata kata Joe saat Hakimi sedang kecewa dengan ex girlfriendnya. Waktu itu hanya Allah sahaja tahu betapa hancurnya perasaan Hakimi.
 “Aku pasti ada hikmah atas apa yang berlaku. Sudah lama aku tak menghubunginya. Bertahun peristiwa itu berlaku dan masih terdapat calar di hati aku. Peristiwa itu mengajar aku agar tidak menaruh sepenuh hati  kepada pasangan aku.” Aku sentiasa ulang ayat ini agar aku tidak mengulangi kesilapaan yang sama.
 Telefon bimbit Hakimi berbunyi menandakan isyarat mesej masuk.
 “ B , bby baru habis kerja . Otw balik rumah .”
 Hakimi tersenyum sendirian. Ayu yang kini bertaktha di hatinya. Hatinya berbunga riang. Lantas dia membalas
 “ Ok . bby tc aw . da sampai t kite text cm biase k.” Baby.panggilan manja untuk Ayu. Hubby atau b untuk Hakimi. Masih seperti perangai remaja walaupun Hakimi sudah berusia 23 tahun manakala Ayu 24 tahun. Hakimi memang minat perempuan lebih tua darinya. Matang katanya.
 Ayu. Pada pandangan Hakimi dia bukanlah gadis yang sempurna. Tapi dia mahu mengubah kehidupan itu lebih baik. Kerana cinta kenal Pencipta. Kerana cinta jugalah kenal Rasulnya. Dia mahu menjaga Ayu dunia dan akhiratnya juga. Doa untuk Ayu tidak pernah putus.
 Pengalaman mengajar Hakimi mengenal liku liku di dunia ini. Walaupun dia tidak mampu menerokai semuanya. Pengalaman setiap orang tidak sama. Setiap cabaran dan dugaan perlu dihadapi dengan tabah.
 Hakimi pernah merasa tersungkur dan kini dia akan terus berlari mengejar impiannya. Cita citanya digenggam kemas dan dia akan berusaha mencapainya. Dia mahu kehidupan yang lebih baik untuk dirinya dan keluarganya.
 Esok dia akan ke Batu Pahat untuk meninjau perkembangan  kerjanya di sana. Walaupun hari Ahad. Dia tetap bekerja keras kerana hari lain dia sibuk dengan kerja kerja di tapak projek di syarikat tempatnya bekerja. Hakimi banyak belajar dari tempatnya bekerja dan dia mula mengorak langkahnya dengan mengampil upah ubah suai rumah sekadar pendapatan sampingannya. Hakimi mahu mula dari bawah untuk mengejar cita citanya. Asas perlu kukuh untuk dia tegap berdiri. Kini dia sudah mempunyai 10 orang pekerja. Kebanyakan kerjanya berkaitan dengan pembinaan.
 Waktu mudanya dihabiskan dengan bekerja. Waktu rehatnya hanyalah pada waktu malam dan amat terhad. Adakalanya dia menghabiskan waktu malamnya dengan melepak bersama sama temannya.
 Bebelan ibunya tiap kali Hakimi pulang lewat dari melepak dengan teman temannya sudah lali di telinganya. Tatkala dia menghabiskan masa dengan membaca novel di bilik adakalanya menimbulkan kerisauan ibunya. Hakimi sudah terbiasa dengan kehidupan begitu. 23 tahun dia mengenal ibu bapanya. Walaupun ibunya selalu membebel, dia tetap sayangkan ibunya kerana segala kisah hidupnya banyak diceritakan pada ibunya berbanding ayahnya. Terasa janggal dia mahu menceritakan kisah hidupnya pada ayahnya. Biarlah ayahnya tahu dari ibunya.
 Sekali lagi telefon bimbitnya berbunyi. Ayu menelefonnya. Dengan pantas dia mencari telefon bimbitnya di celah katil. Kebiasaan Hakimi pabila telefon bimbitnya tidak diguna dia akan meletakkan di merata rata tempat.
 “ Assalamualaikum. Ayu ? Tadi cakap nak text aje ?”
 “ Waalaikumsalam. Taknak! Nak dengar suara b.Rindu kot”
 “ Emm.Ok.B pn rindu jugak kat baby.Kerja macam mana arini?” hati hakimi berbunga mendengar suara Ayu. Ayat yang selalu keluar dari mulut Hakimi agak bosan. Tapi Ayu setia melayani perangai Hakimi yang sememangnya tidak boleh diubah.
 “ Customer ramai la b tadi. Penat baby tau. B. lame da kite tak keluar sama. Next week boleh?”
 “ Tengok dulu la sayang. Maybe dua minggu lagi baru ada free kot. Bole kan sayang?”
 “ Yelah. Banyak kali baby suruh masuk meminang. Kahwin lepas tu angkut baby duduk sekali dengan b. Boleh baby jumpe b hari hari.”
 “ Tunggu b kaya lagi sikit okey? Sikit je lagi” Hakimi tergelak sendiri sambil mula memeluk bantal. Perangai kebudak budakannya mula menjadi.
 Hakimi dan Ayu meneruskan perbualan sampai ada yang mahu tidur baru mereka menamatkan panggilan. Rutin mereka setiap hari. Mungkin ini akibat bercinta jarak jauh. Hakimi sememangnya tidak tahu memilih gadis di tempat sendiri. Alasannya sebab tidak mahu balik kampung yang dekat pada waktu hari raya. Alasan yang menambah kepelikan Hakimi.

No comments:

Post a Comment